Ce e dragostea?...Nimic...O confuzie?...O nebunie?....O fericire supremă?...Nimic...Doar egoism în doi...Păcat..

воскресенье, 13 ноября 2011 г.

Sculptură Bolocană la Brâncuși! (pentru Radio Moldova)


Definit de criticii de artă drept un autor de sculptură modernă ce îmbină figurativul cu geometricul, sculptorul Ion Bolocan știe să impresioneze! La galeria „Constantin Brâncuși” este desfășurată expoziția personală a artistului plastic, unde sunt afișate toate lucrările sale create în decursul anilor de activitate. Aici sunt etalate sculpturi din bronz și marmură, majoritatea fiind siluete feminine.

Este probabil unica expoziție, din ultima perioadă, la care puteau fi admirate atâtea siluete feminine! În total – 28 de lucrări. Admirând sculpturile, am descoperit că cele mai vechi creații datează din anul 1987, și anume – “Țipătul” și “Gândire”, iar cea mai nouă a fost realizată în 2009 și este intitulată “Pomul vieții”.

Uimită de cele văzute, pot afirma că opera lui Ion Bolocan reflectă opțiuni stilistice semnificative: întruchipează frumusețea fizică, îmbină spiritualitatea cu silueta monumentalizată, elucidează secvențele senzoriale și stare psiho-emoțională. În creația artistului am întâlnit armonios arhaicul, muzicalitatea și motivul liric. Cu siguranță pot spune că maestrul își știe meseria.

Criticul de artă, Liviu Hâncu, a confirmat opinia mea și mi-a împărtășit gândurile vizavi de creația lui Bolocan: “Ion Bolocan este o figură proeminentă în arta Republicii Moldova, care lucrează remarcabil și crează figuri plastice, conferindu-le formă naturală. Sculptura maestrului dă naştere la o mulţime de idei, impulsuri şi sentimente. În ultimii ani, nu am mai văzut lucrări cu o astfel de plasticitate palpabilă. Artistul ştie exact cum să creeze operele sale și nu lasă nici un detaliu din întâmplare”. Criticul mi-a mai mărturistit că artistul plastic se străduieşte să atingă perfecţiunea absolută și, astfel, nici într-o lucrare nu poate fi ceva adăugat sau omis.

Vizitatoarea expoziției, pictorul Uniunii Artiștilor Plastici, Iulia Criucicova, de asemenea califică lucrările ca fiind interesante și neobișnuite. “Atât e de impresionantă frumusețea feminină din momentul în care în toate lucrările lipsesc mâinile! Apare întrebarea: de ce? Și suplețea, alungirea corporală, creațiile înalte – totul reflectă exact ceea ce a dorit să prezinte artistul publicului larg. Dispoziția autorului îmi crează și mie dispoziție, o dispoziție greu de descris prin cuvinte, pentru că e la nivel doar intuitiv”, mi-a spus Criucicova.

Printre privitorii marilor capodopere, am zărit-o și pe Cristina, care spune că, deși nu prea înțelege meseria de sculptor și sculptura în genere, i s-a părut originală ideea și felul de abordare a lucrărilor.

Maestrul Ion Bolocan este mulțumit de desfășurarea vernisajului și a ținut să-mi arunce doar câteva cuvinte: „ Așa se manifestă evoluţia pozitivă a unui artist. În artă nu poţi fi mincinos şi laş. Este o reîntâlnire „la momentul potrivit” pentru a deschide noi orizonturi și a cuprinde spații mai mari”.

Pentru a ne convinge de spusele artistului, putem vizita expoziția până la începutul lunii noiembrie.

1 комментарий: