Ce e dragostea?...Nimic...O confuzie?...O nebunie?....O fericire supremă?...Nimic...Doar egoism în doi...Păcat..

суббота, 22 октября 2011 г.

Ludmila Sârghi: “Am început să descopăr ce înseamnă "hand made"”


Lector la Facultatea de Jurnalism și Știinte ale Comunicării și artistă în hand-made. Cărți, studenți, colegi de breaslă și… coliere, inele, obiecte de decor. Se pare că Ludmilei Sârghi i reușește în toate să depună câte o bucăţică de suflet.


De cât timp practici hand-made?

Pasiunea mea s-a născut într-o noapte, pe la ora trei, acum 2 ani. Pe atunci, trebuia să realizez un proiect pentru masterat și nu prea aveam idei. Am descoperit un site interesant, cu diferite lucruri create de meșterițe și aceasta m-a inspirit. Nu am început deodată să creez, s-a aprins doar becul și eram entuziasmată. În plus, erau anumite bariere, de exemplu faptul că nu pot desena sau nu voi putea modela. Dar, de fapt, trebuia pur si simplu să încep să fac ceva. După primele încercări, nu tocmai reuşite, eram tentată s-o las baltă. Dar, probabil, prea mare era curiozitatea pentru acest domeniu şi prea mare şi dorinţa mea de a reuşi să creez ceva frumos. De-atunci, am început să caut orice şi oriunde. Încerc, nu-mi iese, las mâinile în jos, îmi zic că nu voi putea face niciodată ce pot face alţii, dar mă avânt din nou, reuşesc şi sunt fericită.


De la cine ai învățat această tehnică?

Nu pot spune că m-a învățat cineva. Din start, termenul de „hand-made” îmi era absolut străin, apoi, rând pe rand, am descoperit tehnici pe care le-am aplicat ulterior. Am învățat din internet unele lucruri. Sunt foarte multe tutoriale, master-clasuri, unde se explică prin imagini, text sau video cum să creezi anumite lucruri. De asemenea, am frecventat și cursuri la un magazin de artizanat, unde, pentru a-și promova produsele, se organizau master-clasuri.


Ce lucruri confecționezi?

Am o bogată colecţie de rame pentru fotografii, oglinjoare, suporturi pentru lumânări, bijuterii, ceasuri de perete, site pentru cernut, suporturi pentru vase fierbinţi, farfurii decorate . Din textile fac diferite broşe, agrafe, bentiţe. Nu este ceva ce îmi place să creez în mod deosebit. „Hand-made”-ul este o noţiune atât de largă şi adună atâtea tehnici şi idei, că nu mi-ar ajunge o viaţă să le încerc pe toate. Anume asta şi-mi place, că pot inventa şi crea mereu ceva nou, chiar şi din lucruri vechi şi aparent neutilizabile. Pot fi create obiecte decorative din lucruri de prin casă: ziare vechi, sticle, farfurii, cutii. De exemplu, am creat ceasuri de perete din discuri de vinil şi chiar din farfurii, am decorat borcănaşe metalice de la conserve, am făcut suporturi pentru vase fierbinţi din ziare vechi, rame foto - din reviste, am decorat pahare şi le-am transformat în suporturi pentru lumânări. Totul depinde de creativitate şi de felul în care putem reinventa lucrurile. Un creator adevărat improvizează şi lucrează cu ce găseşte prin casă.


Care sunt pașii pentru a crea o pereche de cercei, de exemplu?

A face cercei din argilă polimerică este un proces destul de interesant, fiindcă îți aduci aminte de copilărie. Argila este asemenea plastilinei, pe care trebuie s-o modelezi în forma dorită, în cazul nostru-cercei. Îi pui în cuptor, ca plăcintele, îi coci 15 minute, sau 20, în dependență de grosimea cercelului, îi răcești, îi lăcuiești și cerceii sunt gata. Întreg procesul durează în dependență de complexitatea accesorului. De exemplu, un colier poate fi făcut și două-trei ore.


Cum îți promovezi produsele?

Le postez pe site-urile de socializare. În plus, am avantajul de a fi într-un mediu de jurnaliști, care mă promovează și mă recomandă altora, mai ales când este vorba de un cadou original. Inițial, vroiam doar o apreciere din partea colegilor, prietenilor, ca să-mi spună ce părere au despre ceea ce am făcut. Acum, și banii ar fi un atu, deși nu sunt materialistă. Ce-i drept, deocamdată profitul nu este mare, deoarece pentru materia primă, procurată din România, cheltui foarte mult, iar lucrările le vând prea ieftin. De cele mai multe ori, le dăruiesc, pentru că îmi face o plăcere să-i bucur pe cei dragi cu lucruri personalizate. Doar o parte din lucrări rămân să-mi coloreze casa. Această ocupație nu este o afacere pentru mine, ci mai mult un hobby. Nu vreau să-i dau un aspect comercial și să fac doar ce trebuie.



Care a fost cea mai memorabilă situație legată de hand-made?

Primul meu eșec, când am încercat să creez prima pereche de cercei și o brățară din argilă polimerică. Greșeala a fost că am pus “scheletul” accesoriilor într-un cuptor prea fierbinte. Am potrivit cam cât credeam eu că sunt 110 grade, dar de fapt acolo erau probabil 200. A fost o dezămăgire totală când am văzut că totul e topit și ieșea un fum dens. Totul a ars. Credeam c-o să renunț.


În ce măsură este apreciat hand-made în Republica Moldova?

Este un mit faptul că moldovenii nu apreciază lucrurile făcute manual. Dimpotrivă, foarte mulţi caută obiecte personalizate, deosebite, în special pentru cadouri. „Hand made”-ul este o formă mai modernă a artizanatului, a creaţiei populare, iar munca manuală a fost dintotdeauna apreciată. Un obiect creat manual valorează mai mult decât 100 de kitch-uri de la piaţă!

Комментариев нет:

Отправить комментарий